Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2010

Άγ.Χαράλαμπος των Φιλιατρών

Του κ. Ανδρέου Ταμπακοπούλου,

Πολιτικού Επιστήμονος


Αλλά οι «πειραματισμοί» των Ελλήνων Ορθοδόξων με το μέσο της προσευχής είναι όχι μόνον πολυάριθμοι, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις, πού με μεγάλη πίστη κατέφυγαν ομαδικά στην επίκληση του Θεού με την προσευχή, είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Και δεν θα καταφύγουμε στους βυζαντινούς χρόνους, για να αποδείξουμε τη δύναμή της, από την οποία προήλθε ως γνωστόν, το περίφημο μελωδικό ποίημα το «Τη Υπερμάχω». Θα καταφύγουμε σε ένα από τα πολλά παρόμοια περιστατικά της πρόσφατης ιστορίας μας, της γερμανικής κατοχή Πολιούχος της γνωστής μας πόλης των Φιλιατρών της Μεσσηνίας είναι ο Άγιος Χαράλαμπος. Ο Άγιος αυτός μαρτύρησε επί της εποχής, πού αυτοκράτορας των Ρωμαίων ήταν ο λάτρης μάλιστα των Καλών Τεχνών και φιλόσοφος Σεπτίμιος Σεβήρος. Εγδάρη ζωντανός σε ηλικία 113 ετών το 198 μ.Χ., αφού υπηρέτησε την διάδοση του Ευαγγελίου ατελείωτες δεκαετίες με

επιτυχία.

Διοικητής των γερμανικών δυνάμεων κατοχής στην περιοχή είναι ένας προτεστάντης στο θρήσκευμα αξιωματικός ονόματι Κοντάου. Τον Ιούλιο του 1944 οι αντάρτες του ΕΛΑΣ., σε ένα πετυχημένο σαμποτάζ στην περιοχή, σκοτώνουν και μερικούς Γερμανούς στρατιώτες. Γνωρίζοντας τι τους περιμένει οι Φιλιατρινοί, είχε προηγηθεί η σφαγή των Καλαβρύτων, συγκεντρώνονται σε θερμή και μαζική προσευχή στον Ναό του Πολιούχου τους. Η διαταγή του Γερμανού στρατηγού από την Τρίπολη προς τον Κοντάο είναι ρητή. Να τουφεκιστούν 100 Φιλιατρινοί και να, καεί η μισή τους πόλη.

Ξημερώνειή19η Ιουλίου του 1944, πού διαταγή πρέπει να εκτελεστεί. Την νύχτα εκείνη, πού οι Φιλιατρινοί προσεύχονταν, σύμφωνα με την ομιλία, πού τους έκανε την επομένη ο Κοντάου του παρουσιάζεται στον ύπνο του ένας καλόγερος αλλεπάλληλες φορές, γιατί ο Γερμανός ήταν σκληρός και αγέρωχος. Τα ίδια συμβαίνουν το ίδιο βράδυ στον στρατηγό στην Τρίπολη, και ο Άγιος Χαράλαμπος, επίσης επιβλητικός και απαιτητικός, ζητάει να μη πραγματοποιηθεί το φονικό σχέδιο.

Υπόσχεται δε στον Κοντάου ότι θα τον βοηθήσει αυτός και οι στρατιώτες το να γυρίσουν σπίτια τους και τον στρατηγό όπως και έγινε, τον αναλαμβάνει αυτός. Το πρωί μαζεύει ο Κοντάου τους κληρικούς των 4 εκκλησιών της πόλη και γυρίζει μαζί τους, ψάχνοντας μεταξύ των εικόνων των ναών να βρει τον Άγιο Χαράλαμπο. Όταν τον αναγνωρίζει, παρά του ότι εμείς τον έχουμε

στολισμένο, τιμής ένεκεν, με στολή επισκόπου, πέφτει στα γόνατα, τον προσκυνά και προσεύχεται. Ας σημειώσουμε εδώ ότι οι προτεστάντες δεν παραδέχονται την ύπαρξη αγίων μεσιτευόντων προς τον Θεό, ούτε και αυτή της Παναγίας.

Τον Οκτώβριο τού 1944, 3 μήνες μετά το ομολογημένο μπροστά στο λαό των Φιλιατρών από τον Κοντάου θαύμα, οι Γερμανοί ποσύρονται πλέον από τη Ελλάδα. Ο Άγιος ξαναπαρουσιάζεται στον Κοντάου και του ζητά τον άλλο χρόνο, στη γιορτή του, δηλαδή στις 10 Φεβρουαρίου του 1945, να ξαναέρθει στα Φιλιατρά. (Λεπτομέρειες στο περιοδικό «Σύνδεσμος» της Καλαμάτας, Φεβρουάριος 2002, τεύχος 376).

Έκτοτε ο Κοντάου, αφού γίνεται ορθόδοξος με όλη την οικογένεια του, έρχεται κάθε χρόνο στή γιορτή του Αγίου και μετά τον θάνατο του, συνεχίζει να έρχεται η οικογένεια του στα Φιλιατρά. Άλλες λεπτομέρειες δεν χρειάζονται. Το μόνο και εντυπωσιακό, πού πρέπει να προσέξουμε είναι το αποτέλεσμα της ομαδικής προσευχής των απειλουμένων με θάνατο τότε Φιλιατρινών.

Ζουν και δρουν λοιπόν από την αιωνιότητα οι άγιοι και ιδίως της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας και εδώ και αλλού. Ζουν και δρουν, όπως έδρασαν και κατά την κομμουνιστική τυραννία και στην επίσης Ορθόδοξη Ρωσία («Τα θαύματα πού είδαν τα μάτια μου», του μακαριστού άλλοτε ηγουμένου της Μονής Πετράκη, π. Χαραλάμπους Δ. Βασιλοπούλου).

Το μεγαλύτερο θαύμα δε, καρπός πολλών προσευχών αγιορειτών και άλλων αγίων ανδρών, το γεγονός ότι μόνο η Ελλάδα από τις ορθόδοξες χώρες του πλανήτη έμεινε εκτός του σταλινικού «παραδείσου», τα Πατριαρχεία της και οι Ορθόδοξες ακόμα ιεραποστολές της, όπως εκείνη του μακαριστού π. Χαρίτωνος του Κονγκό, πού παρ' ολίγο να γίνει κομμουνιστικό κράτος.


Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Πράγματι τέτοια μέρα στα Φιλιατρά είναι μεγάλη γιορτή.Τοπική αργία.Σχεδόν όλος ο κόσμος πηγαίνει στην εκκλησία για να ευχαριστήσουν τον Άγιο για την προστασία που παρέχει στην πόλη τόσα χρόνια.Και βέβαια μετά όλοι συμμετέχουν στο πανηγύρι ψωνίζοντας από τους μικροπωλητές που είναι στημένοι στην κεντρική πλατεία.

Δημήτριος Γ. Στανίτσας